The Andragogy: Combating Ageism (the 20th/21st-Century Generation as a Reference Model)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54790/rccs.2

Keywords:

age discrimination, andradogy, ageism, 20th/21st century generation

Abstract

Despite the fact that we are in the 21st century, we still maintain the degrading stereotypes about the age of human beings that have given rise to the neologism “ageism”. In the face of this, there is a need for a change of paradigm, based on institutions and legal norms, in order to be able to vindicate the rights of and respect for the elderly. In this sense, training projects are necessary, both in the new generations and in the adult generations, in order to vindicate experience and age. To this end, an andragogic effort is needed to visualise the importance of the years, and we even thought it would be suggestive to speak of the 20th/21st Century Generation, with the aim of uniting those people who have managed to live the bridge between these two centuries.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan Manuel Faramiñán, University of Jaen

Professor (emeritus professor) of International Public Law and International Relations at the University of Jaén, Jean Monnet Chair in Institutions and Law of the European Union (1997-2017), Director of the Globalisation Observatory of the University of Jaén, International Director emeritus of the Network of Latin American and Caribbean Universities working on technology, politics and law of outer space (ReLaCa-Espacio), honorary professor at the International University of Andalusia (UNIA). Member and Secretary of the Court of Arbitration (International Law Section) of the Jaén Bar Association. Member of the Instituto de Estudios Giennenses. International Arbitrator in Outer Space matters at the Permanent Court of Arbitration in The Hague (The Netherlands). Director of the Revista de Estudios Jurídicos de la Universidad de Jaén (Segunda Época). Associate Senior Researcher at the Real Instituto Elcano de Estudios Internacionales y Estratégicos de España. Member of the Spanish Chapter of the Club of Rome.

References

Alemán, C., Alonso, J. A. y Fernández, P. (2013). Dependencia y Servicios Sociales. 2ª edición. Pamplona: Aranzadi.

Bazo, M. T. (2011). Teorías sobre vejez. En R. Gómez (Dir.), Salud, Demografía en la población anciana (p. 23). Madrid: Alianza.

Beck, U. (2002). La sociedad de riesgo global. Madrid: Siglo XXI.

Butler, R. N., Lewis, M. I. y Sunderland, T. (1998). Aging and Mental Health: Positive Psychosocial and Biomedical Approaches. New York: Allyn and Bacon.

Castillo Silva, F. (2018). Andragogía, andragogos y sus aportaciones. Voces de la Educación, 3(6), 64-76.

Comité de Derechos Económicos, Sociales y Culturales (1995). Observación General, nº 6. https://tbinternet.ohchr.org/Treaties/CESCR/Shared%20Documents/1_Global/INT_CESCR_GEC_6429_E.pdf

Convención sobre la Eliminación de todas las formas de Discriminación contra la Mujer (2010). Recomendación General nº 28. https://www2.ohchr.org/english/bodies/cedaw/docs/cedaw-c-2010-47-gc2.pdf

Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad (2008). https://www.un.org/esa/socdev/enable/documents/tccconvs.pdf

Corte Interamericana de Derechos Humanos (2018). Sentencia Poblete Vilches y otros c. Chile (Fondo, Reparaciones y Costas), sentencia de fecha 8 de marzo de 2018, párrs. 125 a 143 (discriminación por edad en la prestación de servicios de salud).

Faramiñán Gilbert, J. M. de (2021a). Reflessioni sull’invecchiamento e la discriminazione per età. Ordine Internazionale e diritti umani, 447-448.

Faramiñán Gilbert, J. M. de (2021b). La protección de la salud pública y el respeto a las libertades individuales ante la Covid-19. Freedom, Security & Justice: European Legal Studies. Rivista quadrimestrale on line sullo Spazio europeo de libertà, sicurezza e giustizia, 2, 1-21. https://doi.org/10.25267/Paix_secur_int.2021.i9.1705

Faramiñán Gilbert, J. M. de (2021c). The post-Covid-19 Universe and the recovery of Individual freedoms. Peace and Security-Paix et Sécurité Internationales, 9. https://doi.org/10.25267/Paix_secur_int.2021.i9.1706

Faramiñán Gilbert, J. M. de (2021d). Edadismo o generación 20/21. En Jaén donde resisto. https://www.enjaendonderesisto.es/firmas-invitadas/edadismo-o-generacion-20-21/

Fernández-Fígares, M. D. (2020). El dañino edadismo. Ideal de Granada, columna semanal Puerta Real (6 de mayo). https://www.ideal.es/hemeroteca/?ref=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Guterres, A. (2020). Las personas mayores tienen el mismo derecho a la vida que los demás durante y después del coronavirus. Naciones Unidas. https://news.un.org/es/story/2020/05/1473762

HelpAge International España (2022). Página web oficial de HelpAge España. https://www.helpage.es/convencion-internacional/

Huenchuan, S. (2009). Envejecimiento, derechos humanos y políticas públicas. Santiago de Chile: CEPAL.

INADI (2020). Instituto Nacional contra la Discriminación, la Xenofobia y el Racismo de la República Argentina. https://www.argentina.gob.ar/inadi

Informe Macrosad sobre Lucha contra el edadismo (2020). Universidad de Granada, 15/04/2020. https://catedras.ugr.es/macrosad/informacion/noticias/mas-intergeneracionalidad-menos-edadismo

Knowles, M. (2006). Andragogía. México: Oxford.

Lewin, K. (1935). A dynamic theory of personality. New York: Ed. McGraw-Hill.

Mahler, C. (2021). Informe de la experta independiente sobre el disfrute de todos los derechos humanos por las personas de edad, Consejo de Derechos Humanos, 48º periodo de sesiones, 13 de septiembre a 1 de octubre de 2021, Tema 3 de la Agenda, Promoción y protección de todos los derechos humanos, civiles, políticos, económicos, sociales y culturales, incluido el derecho al desarrollo. Asamblea General de las Naciones Unidas, A/HRC/4853, 4 de agosto de 2021. https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/G21/215/63/PDF/G2121563.pdf?OpenElement

Mohring, P. M. (1989). Andragogy and Pedagogy: A comment on their erroneous usage. Training and Development Research Center Project, 20 ERIC, citado por Sánchez Domenech en Tesis doctoral, p. 11.

Morente, F. (2020). ¿Las crisis nos hacen mejores ciudadanos? Entre la fe en el progreso y el temor al colapso global. Diario Jaén, 5 de abril. https://www.diariojaen.es

OMS (2015). Informe Mundial sobre envejecimiento y salud. Organización Mundial de la Salud. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/186471/WHO_FWC_ALC_15.01_spa.pdf

OMS (18 de marzo de 2021). Ageism is a global challenge: UN. Organización Mundial de la Salud. https://www.who.int/news/item/18-03-2021-ageism-is-a-global-challenge-un

OMS (2021). Informe Mundial sobre el Edadismo. Organización Mundial de la Salud.https://doi.org/10.37774/9789275324455

Platón (1974). Apología. En Defensa de Sócrates, Obras Completas. Madrid: Aguilar.

Platón (1974). Laqués, Obras Completas. Madrid: Aguilar.

Platón (1974). Menéxeno, Obras Completas. Madrid: Aguilar.

Platón (1974). La República. 331 a, Obras Completas. Madrid: Aguilar.

Platón (1974). La República. 328 d, Obras Completas. Madrid: Aguilar.

Platón (1974). La República. 238 a, Obras Completas. Madrid: Aguilar.

Platón (1974). La República. 331 a, Obras Completas. Madrid: Aguilar.

Platón (1974). La República. III, 681 b y 690 a, Obras Completas. Madrid: Aguilar.

Platón (1974). Parménides, Obras completas. Madrid: Aguilar.

Romero Fuentes, X. y Dulcey-Ruiz, E. (2012). Reflexiones sobre envejecimiento, vejez y género. En Red Latinoamericana de Gerontología. https://gerontologia.org/portal/archivosUpload/uploadManual/RLG-Reflexiones-sobre-envejecimiento-vejez-y-genero.pdf

Sánchez Domenech, I. (2015). La andragogía de Malcom Knowles: teoría y tecnología de la educación de adultos. Universidad Cardenal Herrera. CEU de Elche. Departamento de Ciencias Políticas, Ética y Sociología. https://repositorioinstitucional.ceu.es/bitstream/10637/7599/1/La%20andragog%C3%ADa%20de%20Malcom%20Knowles_teor%C3%ADa%20y%20tecnolog%C3%ADa%20de%20la%20educaci%C3%B3n%20de%20adultos_Tesis_Iluminada%20S%C3%A1nchez%20Domenech.pdf

Tribunal Europeo de Derechos Humanos (2019). Elderly people and the European Convention on Human Rights. Folleto informativo, febrero.

Villasmil, J. y Chirinos, L. M. (2016). Reflexiones sobre Derechos Humanos, multiculturalidad y diálogo intercultural. Opción, 79, 197-216.

Published

2022-10-31

How to Cite

de Faramiñán Gilbert, J. M. (2022). The Andragogy: Combating Ageism (the 20th/21st-Century Generation as a Reference Model). CENTRA Journal of Social Sciences, 1(2), 79–96. https://doi.org/10.54790/rccs.2

Issue

Section

Artículos