The Impact of ICRTs on Cohabitation in Andalusian Families
Challenges and Opportunities
DOI:
https://doi.org/10.54790/rccs.96Keywords:
families, adolescents, conflicts, digital mediation, ubiquity, reconnection, ICRTsAbstract
The use of ICRTs (Information, Communication and Relationship Technologies) is one of the elements causing the most significant intergenerational conflict within family relationships, posing a huge challenge for cohabitation. Through qualitative methodology, we analyze the different perceptions and uses that the Andalusian adolescent population have in their digital socialization and practices and we compare it to the habits and ideas held by their parents. By identifying common points and differential logics related to the advantages and opportunities of the digital ecosystem, as well as various risks and challenges, the aim of the analysis is to define agreed strategies to achieve safe and high-quality digital mediation in the homes.
Downloads
Metrics
References
Alonso, L. E. (1998). La mirada cualitativa. Una aproximación interpretativa. Madrid: Fundamentos.
Bran, L., Romero, K., Echeverri, L., Peña, J., Vásquez, S., Aguilera, M., Herazo, C. y Valencia, A. (2016). Information and communication technologies influence on family relationship. Global Journal of Health Science, 9(6), 204. https://doi.org/10.5539/gjhs.v9n6p204
Bucher, T. y Helmond, A. (2017). The affordances of social media platforms. En J. Burgess, A. Marwick y T. Poell (Eds.), The SAGE Handbook of Social Media (pp. 233-253). SAGE Publications.
Calderón-Gómez, D. (2021). Juventud, desigualdad y sociedad digital. Estudio sociológico de las prácticas, brechas y trayectorias biográficas juveniles en el uso de las TIC. Valencia: Tirant lo Blanch.
Calderón-Gómez, D. y Gómez-Miguel, A. (2022). Consumir, crear, jugar. Panorámica del ocio digital de la juventud. Madrid: Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, Fundación FAD Juventud. https://doi.org/10.5281/zenodo.6338126
Calderón-Gómez, D. y Kuric, S. (2022). Youth in the digital world. Dispositions and experiences of internet use. En J. Benedicto, M. Urteaga y D. Rocca (Eds.), Young People in Complex and Unequal Societies. Doing Youth Studies in Spain and Latin America. Brill. https://doi.org/10.1163/9789004507456
Calderón, D., Sanmartín, A. y Kuric, S. (2022). Self-confidence and digital proficiency: Determinants of digital skills perceptions among young people in Spain. First Monday, 27(4). https://doi.org/10.5210/fm.v27i4.12566
Callejo, J. (2001). El grupo de discusión: introducción a una práctica de investigación. Barcelona: Ariel.
Carrasco, F., Droguett, R., Huaiquil, D., Navarrete, A., Quiroz, M. y Binimelis, H. (2017). El uso de dispositivos móviles por niños: Entre el consumo y el cuidado familiar. Cultura, Hombre y Sociedad, 27(1), 108-137.
Colectivo IOE (2010). ¿Para qué sirve el grupo de discusión? Una revisión crítica del uso de técnicas grupales en los estudios sobre migraciones. EMPIRIA. Revista de Metodología de Ciencias Sociales, 19, 73-99. https://www.researchgate.net/publication/272960288_Para_que_sirve_el_grupo_de_discusion_Una_revision_critica_del_uso_de_tecnicas_grupales_en_los_estudios_sobre_migraciones
Conde, F. (2009). Análisis sociológico del sistema de discursos. Madrid: CIS.
Eco, U. (2007). Apocalípticos e integrados. Madrid: Debolsillo.
Eleuteri, S., Saladino, V. y Verrastro, V. (2017). Identity, relationships, sexuality, and risky behaviors of adolescents in the context of social media. Sexual and Relationship Therapy, 32(3-4), 354-365. https://doi.org/10.1080/14681994.2017.1397953
Eurostat (2021). Digital economy and society statistics. Comisión Europea. https://ec.europa.eu/eurostat/data/database
Gallardo Echenique, E. E. (2013). Hablemos de estudiantes digitales y no de nativos digitales. UTE Teaching y Technology (Universitas Tarraconensis), 1(1), 7-21.
Gordo, Á., García-Arnau, A., de Rivera, J. y Díaz-Catalán, C. (2018). Jóvenes en la encrucijada digital. Itinerarios de socialización y desigualdad en los entornos digitales. Madrid: Morata.
Hernández Pérez, J. (2022). Plataformización de la sociedad y moderación de contenidos. En G. A. Torres Vargas (Ed.), Desafíos en el entorno de la información y la documentación ante las problemáticas sociales actuales (pp. 105-120). México: UNAM.
Ibáñez, J. (1978). Más allá de la sociología: el grupo de discusió, teoría y crítica. Madrid: Siglo XXI.
INE (2023). Encuesta sobre equipamiento y uso de tecnologías de información y comunicación en los hogares 2021. Instituto Nacional de Estadística. https://www.ine.es
Instituto de la Juventud (INJUVE) (2021). Informe Juventud en España 2020. Madrid: Instituto de la Juventud.
Lanigan, J. D. (2009). A sociotechnological model for family research and intervention: How information and communication technologies affect family life. Marriage & Family Review, 45(6-8), 587-609. https://doi.org/10.1080/01494920903224194
Lasén, A. (2020). Ocio digital juvenil: en cualquier momento, en cualquier lugar. En I. Lazcano Quintana y A. DeJuanas Oliva (Coords.), Ocio y juventud: sentido, potencial y participación comunitaria. Madrid: UNED.
Lasén, A. y Casado, E. (2014). Presentación: Convergencias y controversias en torno a las mediaciones tecnológicas de lo ordinario. En A. Lasén y E. Casado (Coords.), Mediaciones tecnológicas. Cuerpos, afectos y subjetividades (pp. 7-18). Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
Livingstone, S. y Helsper, E. (2008). Parental mediation of children’s internet use. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 52(4), 581-599. https://doi.org/10.1080/08838150802437396
Livingstone, S. y Helsper, E. (2009). Balancing opportunities and risks in teenagers’ use of the internet: the role of online skills and internet self-efficacy. New Media & Society, 12(2), 309-329. https://doi.org/10.1177/1461444809342697
Livingstone, S., Ólafsson, K., Helsper, E. J., Lupiáñez-Villanueva, F., Veltri, G. A. y Folkvord, F. (2017). Maximizing opportunities and minimizing risks for children online: The role of digital skills in emerging strategies of parental mediation. Journal of Communication, 67(1), 82-105. https://doi.org/10.1111/jcom.12277
Martín-Perpiñá, M., Poch, F. V. y Cerrato, S. M. (2019). Personality and social context factors associated to self-reported excessive use of information and communication technology (ICT) on a sample of Spanish adolescents. Frontiers in Psychology, 10, 436. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00436
Megías, I. (2024). Desde el lado oscuro de los hábitos tecnológicos: riesgos asociados a los usos juveniles de las TIC. Madrid: Centro Reina Sofía, Fundación Fad Juventud. https://doi.org/10.5281/zenodo.10580052
Megías, I., Ballesteros, J. C. y Rodríguez, E. (2022). Entre la añoranza y la incomprensión. La adolescencia del siglo XXI desde las percepciones del mundo adulto. Madrid: Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, Fad. https://doi.org/10.5281/zenodo.5343348
Megías, I., Amezaga, A., García, M. C., Kuric, S., Morado, R. y Orgaz, C. (2020). Romper cadenas de odio, tejer redes de apoyo: los y las jóvenes ante los discursos de odio en la red. Madrid: Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, Fad. https://doi.org/10.5281/zenodo.4288486
Orgaz, C. (2025). Grupos Esenciales: fundamentos y recomendaciones para las reuniones de grupo online sincrónicas. En E. García, H. Puente, I. Sádaba y M. Santiago (Eds.), Métodos de Investigación Social Digital. Valencia: Tirant lo Blanch. [Próxima publicación].
Sanmartín, A., Ballesteros, J. C., Calderón, D. y Kuric, S. (2020). De puertas adentro y de pantallas afuera. Jóvenes en confinamiento. Madrid: Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, Fad. https://doi.org/10.5281/zenodo.4054836
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Anna Sanmartín Ortí, Stribor Kuric Kardelis, Christian Orgaz, Manuel Blanco Campos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Funding data
-
Fundación Pública Andaluza Centro de Estudios Andaluces
Grant numbers PRY131/22 Impacto de las TRIC sobre la convivencia en las familias andaluzas. Un desafío intergeneracional